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理想 政治의 前提, 儒家思想에 나타난 君子
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  • 理想 政治의 前提, 儒家思想에 나타난 君子
  • The premise of Ideal politics, the Moralist’s lineament that appears in Confucian ideology
저자명
成海俊
간행물명
퇴계학논집KCI
권/호정보
2015년|16권 (통권16호)|pp.55-78 (24 pages)
발행정보
영남퇴계학연구원|한국
파일정보
정기간행물|KOR|
PDF텍스트(1.14MB)
주제분야
인문학
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국문초록

최근 자주 거론되고 있는 용어로 ‘國格’이 있다. ‘인격’이나 ‘品格’처럼 나라에도 ‘격’이 있다는 것이다. 그렇다면 이 ‘국격’은 어떻게 형성되는 것일까? 국격이란 국민 한 사람 한 사람의 인격과 품격을 바탕으로 그 사회와 그 국가의 완성된 문화를 일컫는다. 이때 국민 한 사람 한 사람 의 인격과 품격을 리드하는 것은 爲政者[君子]들이며, 동시에 그들은 그 나라의 국격을 나타내는 바로미터가 될 것이다. 그러나 자본주의 사회는 이를 국민소득, 올림픽 유치, 도시의 높은 빌딩, 휘황찬란한 네온사인의 불빛과 높은 연봉, 좋은 집과 자동차 등, 대부분 물질적 부와 연관시키 고 있다. 그러나 그것이 곧바로 국격 및 인격과 연결되는 것은 아니다. 오히려 그것은 지나친 물질적 가치 추구로 인간관계가 소원해지고 냉담 해지며 인간과 자연의 관계도 악순환과 착취, 파괴, 고갈 등으로 변질되 어 가고 있을 뿐이다. 이러한 현상은 돌이켜보면, 물질적 풍요보다는 정신적 풍요의 중요성 을 강조한 동양의 사상과 철학의 가치관을 근대이후 버려야 할 낡고 쓸 모없는 사고라고 생각하고 정치적 경제적 논리에 치중한 교육의 결과이 기도 하다. 물론, 東洋的 思考에서도 인간 생존의 가장 기본이 되는 먹 고 사는 문제가 중요하다는 것은 재론의 여지가 없을 것이다. 그러나 義 나 仁과 德을 무시한 경제적 실리로 모든 것을 판단하는 것은 착취의 위 험성을 내포하고 있으므로 바람직하지 않다. 儒家思想에서 그리는 가장 이상적인 정치와 최고의 사회는 大同社會 이다. 이는 특정한 시공간이 아닌 東西古今을 넘어 누구나 바라는 사회 일 것이다. 이러한 사회가 이룩되기 위해서는 그 전제 조건으로서 반드 시 참된 君子가 필요하다. 小人만이 가득한 사회는 대동사회 구현이나 이상 정치 구현도 어렵기 때문이다. 오늘날 현대 정치가 과거 유가사상이 지배하던 정치와 같을 수는 없 지만 과거를 거울삼을 수는 있다. 선행연구에서는 완전한 인격체로서의 군자를 도덕적으로 고찰한 것이 많지만, 유가 사상에서 목표로 하는 이 상향으로서의 대동사회를 위한 전제로서 군자를 고찰한 것은 적다. 그러 므로 본고에서는 이상 정치를 위한 전제로서 반드시 존재해야 하는 군자 를 유가사상을 중심으로 고찰하였다. 때문에 孟子를 주 텍스트로 하면서 보조적으로 東洋思想에 나타난 다양한 君子像을 살펴보았다.

영문초록

Recently the word ‘national status’ is mentioned by people frequently. That means countries also have status like personality and dignity. If so how national status was created? The national status is country’s culture that made from personality and dignity of citizen. At this moment moralists lead creating personality and dignity of people, at the same time they become a barometer of presenting national status. But capitalistic societies concatenate it with mostly material riches such as national income, hosting Olympic Games, high buildings of city, high annual salary, good house and car. However, it does not directly related to national status and personality. Rather, it makes human relationship become unfriendly and cold-hearted. And also the relationship between human and nature is changing to exploitation, destruction and vicious cycle. By looking back this kind of phenomenon, it is the outcome of education that focuses on logic of political and economical, Instead of oriental thought and philosophy that emphasis on importance of psychological richness. It is true that oriental thought also thinks important about the basic problem of human‘s life such as eating and living. But the decision that only considers economical logic without thinking justice, benevolence and virtue involves risk of exploitation, so it is not desirable. The best society in Confucian ideology is society of great unity. It is the society that everybody deserves. The qualification of accomplishing this kind of society is true moralist, because it is difficult to realize the society of great unity with only man of small character. Nowadays modern politics cannot be same with politics that Confucian ideology controlled past, but modern politics can refer it. The preceding research contemplates moralist as complete human being morally, but the research that considers moralist as premise for society of great unity is few. Therefore, this report considers about moralist that must be exist for the ideal politics. So the contents are mainly about Mencius and also search about Moralist’s lineament that appears in Confucian ideology accessorily.

목차

1. 들어가면서
2. 東洋古典에 나타난 君子의 모습
1) 浩然之氣와 不動心의 修身
2) 惻隱之心과 言行一致의 人間
3) 與民同樂의 理想的인 리더십
3. 나오면서
참고문헌

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