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다산(茶山)의 인성교육 연구 - 「가계(家誡)」를 중심으로 -
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  • 다산(茶山)의 인성교육 연구 - 「가계(家誡)」를 중심으로 -
  • Research on Dasan's Education on Humanity - Focused on family caution -
저자명
진성수
간행물명
퇴계학논집KCI
권/호정보
2017년|20권 (통권20호)|pp.355-385 (31 pages)
발행정보
영남퇴계학연구원|한국
파일정보
정기간행물|KOR|
PDF텍스트(2.21MB)
주제분야
인문학
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서지반출

국문초록

본 논문은 茶山 丁若鏞의 자녀교육을 통해 한국의 교육현실에 대한 반성과 인성교육의 중요성 및 인성교육 방안 등을 검토하기 위한 글이 다. 다산은 유배기간 중 3년에 걸쳐 家訓 성격의 글인 「家誡」를 지어 두 아들에게 보냈다. 가족의 재회를 기약할 수 없는 절망적 상황에서 다산 은 어떤 家訓을 남기고 싶었을까? 죄인의 몸이 된 아버지로서 다산은 자 신의 진심을 어떻게 표현했을까? 현실정치와 복잡한 인간관계에서 얻은 삶의 교훈을 어떻게 전달했을까? 이러한 물음에 대한 답을 찾기 위해 「 家誡」를 시기와 내용별로 구분하여 검토하였다. 다산 인성교육의 특징은 4가지로 요약할 수 있다. 첫째, 진솔함이다. 다산은 두 아들에게 훈계할 때마다 자신의 과거 실 패담을 진솔하게 털어 놓는다. 가장으로서 최소한의 권위를 지키지도 않 는다. 그저 있는 사실 그대로를 전달할 뿐이다. 둘째, 실용성이다. 다산 의 교육은 구체적이며 실제적이다. 詩를 가르칠 때에는 詩의 3요소와 표 현방법을 자세하게 제시한다. 저술에 대해 가르칠 때에는 연구해야 할 것과 하지 말아야 할 것을 명확히 구분한다. 인격함양을 위해서는 당시 존경받는 인물들의 실제 사례를 들어 쉽게 이해하도록 했다. 셋째, 간절 함이다. 伯父의 죽음과 유배, 아버지의 不在와 정치적 낙인이라는 현실 앞에서 20살도 안된 두 아들은 절망할 수밖에 없었다. 다산은 9代 玉堂 집안의 몰락과 廢族의 위기에 직면한 상황에서 간절하고 절실하게 훈계 한다. 넷째, 장기적 안목이다. 다산은 ‘우주의 이치는 순환’한다고 믿었 다. 이에 자신에게 닥친 정치적・종교적 탄압 역시 언젠가는 끝날 것이라 고 믿었다. 따라서 아무리 억울한 상황이더라도 장기적 안목에서 분노를 삭이고 인내해야 함을 강조한다.

영문초록

This paper seeks to examine Korean educational environment with critical eyes and study the importance of education on humanity and its pedagogy. During the exile period, Dasan wrote about his family motto called 'family caution' over a period of three years and sent it to his two sons. What kind of message did Dasan mean to deliver out of desperation not knowing whether he could ever return to his family? How did he express his sincere feelings as a father who was exiled as a prisoner? How did he deliver life lessons he learned from real life politics and complex human relationship? In pursuit of finding answers to these questions, this paper reviews the book "family caution" by different time period and topics. Dasan's humanity education can be summed up in the following four characteristics. First, it is down-to-earth. Dasan is frank about failures he experienced in the past whenever he tries to discipline his two sons. He is not in the least patriarchal as the head of household. He simply conveyed the truth as it is. Second, it is very practical. Dasan's education is described in such detail and is realistic in its approach. The book illustrates three elements and expression method of poetry in detail when he teaches about poetry. It clearly discerns parts that require and do not require research when teaching about writings. He came up with real life examples of respected figures of his time to help his sons better understand about character building. Third, it shows desperateness. His two sons less than 20 years of age could not but fall into despair in facing their uncle's death, their father's absence and political stigma. Dasan tries to discipline his sons out of desperation facing the risk of collapse of the ninth Ok-Dang(玉堂) family lineage and becoming descendents of a prisoner who passed away dishonorably. Fourth, it has a long-term perspective. Dasan believed that the order of universe is cyclical. Accordingly, he believed that political and religious suppression he had to endure would come to an end some day. Therefore, he emphasized that one should overcome wrath and endure the pain with a long-term perspective however unjust the situation may be.

목차

1. 이끄는 말
2. 인성교육의 중요성
3. 「家誡」의 구성과 내용
4. 맺음말

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