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退溪 『陶山雜詠』에 나타난 興趣生活과 生態論理
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  • 退溪 『陶山雜詠』에 나타난 興趣生活과 生態論理
  • The Excitement Life and Ecological Logic of Toigye's Dosanjapyeong
저자명
신태수
간행물명
퇴계학논집KCI
권/호정보
2017년|21권 (통권21호)|pp.245-275 (31 pages)
발행정보
영남퇴계학연구원|한국
파일정보
정기간행물|KOR|
PDF텍스트(1.68MB)
주제분야
인문학
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국문초록

도학적 차원에서 陶山雜詠을 연구한 경우는 별로 없다. 문학과 철학 을 한꺼번에 다룰 방법론이 부족하기 때문이 아닌가 한다. 도산잡영이 문학작품인 이상, 화자를 우선적으로 주목할 필요가 있다. 화자는 拙朴 한 도산에 들어가 본성을 함양하고 ‘心與理一’의 경지에 오르며 도학적 흥취를 만끽한다. 화자의 행위를 정리하면, ‘졸박의 산수에 들어가기 → 활발발한 生生之理체인하기 → 화자 그 자신의 본성을 활발발한 生生之 理에 비추어 함양하기 → 주체할 수 없는 기쁨을 흥취로 표출하기’로서, 일련의 행위가 흥취 형성 과정이 된다. 흥취 형성 과정은 ‘활발발한 生生之理’, 즉 理到를 체인하는 데 맞추어져 있다. 理到現象은 화자와 우 주를 한결 가깝게 한다. 우주적 차원의 활발발한 生生之理를 화자가 체 인한다고 함으로써 화자와 우주가 하나가 되어 도학적 생태논리를 구축 한다. 이런 정황을 고려할 때, 도산잡영의 의의는 두 가지다. 活看을 통해 死理를 분별하고 死看을 경계시킨다는 점이 그 한 가지요, 흥취 구 현을 통해 인간존재의 위상을 한껏 높인다는 점이 그 다른 한 가지다.

영문초록

There are few studies that investigated Dosanjapyeong from the perspective of moral philosophy probably because of insufficient methodologies to deal with literature and philosophy at the same time. As long as it is a literary work, there is a need to focus on its speaker first. The speaker cultivates his human nature in Dosan of Jolbak and enjoys the excitement of moral philosophy at the stage of "Simyeoriil." His acts follow the order of "entering the scene of Jolbak → recognizing the Saengsaengjiri of Hwalbalbal deep in the heart → cultivating his own human nature according to the Saengsaengjiri of Hwalbalbal → expressing his uncontrollable joy in excitement. In his case, a series of acts becomes a process of forming excitement, which is tuned to the recognition of "Saengsaengjiri of Hwalbalbal" or "Rido" deep in the heart. The phenomenon of Rido makes the speaker even closer to the universe. As he recognizes the Saengsaengjiri of Hwalbalbal at the universe level, he becomes one with the universe, which leads to the establishment of moral philosophy-based ecological logic. Considering these circumstances, Dosanjapyeong holds its significance in two aspects: helping the readers distinguish Sari through Hwalgan and stay vigilant about Sagan and raising the status of human existence much further through the embodiment of excitement.

목차

Ⅰ. 문제제기
Ⅱ. 陶山의興趣, 그 필요조건은?
Ⅲ. 興趣生活의 生態的性格
1. 生意體認과 흥취 전개
2. 흥취 전개에 내장된 生態論理
Ⅳ. 생태논리에 비추어본 

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